Sunday, January 11, 2009

HUDUD DAN ANAK MUDA MALAYSIA

Dikala ini ramai yang kita dengar percakapan berkenaan dengan hukum hudud yang akan di laksanakan mungkin tidak lama lagi. Ramai yang bercanggah pendapat berkenaan dengannya. PAS kata macam ni UMNO kata macam ni. Bagi saya sememangnya hukum hudud patut dilaksanakan di negara islam seperti Malaysia. Hukum hudud adalah perintah Allah. Dan kita sebagai hambanya wajib mengikutnya. Permasalahannya dapatkah ianya dilaksanakan di negara seperti Malaysia ini berbilang kaum dan agama. Bukan tiga atau empat tapi dah bertambah dengan pendatang asing lagi. Dan juga pelbagai ajaran sesat yang dibawa masuk. Sebagai renungan, anak muda zaman ini bukan macam dulu lagi. Mereka senang beralih angin. Ada sesetengahnya tak tahu langsung berkenaan agama.

Jika hukum hudud dilaksanakan saya takut ramai anak muda yang tiada pedoman hidup beralih kepada agama lain, sebabnya kita berada di Malaysia. Setakat ini pun dah ramai yang jadi murtat. Dan banyak didada akhbar jika kita lihat ramai sekali anak muda kita buat pengakuan keluar agama. Biar saya jelaskan di sini. Apabila mencuri kena potong tangan apabila ditangkap khalwat dan didapati bersalah kena sula. Agama lain tak ada hukum yang macam tu. Ini bukan bermaksud saya nak menolak hukum tuhan. Jadi sebagai pendekatan, anak-anak muda ini akan membuat perbandingan dengan agama lain. Maklumlah iman didada tak kukuh. Ianya berbeza dengan negara Arab. Majoriti mereka semua boleh dikatakan beragama islam.

Jadi di sini saya ingin menyeru kepada semua tokoh-tokoh agama dan cerdik pandai supaya mencari satu formula macam mana kita nak laksanakan hukum hudud di Malaysia supaya jangan ada anak melayu kita yang akan beralih agama. Sekian Terima Kasih.h

No comments:

have fun