Friday, January 16, 2009

Pas tidak akan gadaikan Islam: Nasharuddin - SINAR HARIAN



KOTA BHARU – Pas tidak akan korbankan hukum hudud dan qisas sekalipun DAP mengancam keluar daripada Pakatan Rakyat.

Timbalan Presiden Pas Pusat, Nasharuddin Mat Isa berkata, Islam dan hukum hudud menjadi dasar perjuangan Pas dan ia akan dilaksanakan apabila Pakatan Rakyat memerintah negara nanti.

“Pas tetap dengan perjuangan menegakkan Islam. Polisi dan dasar Pas tidak akan berubah. Asas perjuangan Pas adalah untuk menegakkan Islam,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mengancam keluar daripada Pakatan Rakyat sekiranya Pas masih mahu melaksanakan undang-undang hudud dan qisas jika pembangkang memerintah negara ini.

Kata Karpal, sewajarnya Pas mengambil kira pandangan DAP sebagai ahli dalam Pakatan Rakyat dan menghormati pendirian parti itu.

Menurut Nasharuddin, jika dilihat kepada penjelasan beberapa pemimpin DAP sebelum ini, mereka tidak mempunyai masalah dalam pelaksanaan hukum Islam itu.

Mengulas mengenai dakwaan Karpal yang kononnya pemimpin Pas dan PKR tidak mempunyai pendirian, beliau menafikan sebaliknya berkata, pendirian mereka jelas berhubung isu hukum hudud dan qisas.

Karpal sebelum ini dilaporkan mahu Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan pendirian PKR mengenai hukum hudud yang ingin dilaksanakan Pas jika pembangkang memerintah negara ini.

No comments:

have fun